Zonbescherming advies

ALGEMENE ZONBESCHERMING

 
Verstandig zonnen met gebruik van een goede zonnebrandcrème is noodzakelijk.

Bij een goede zonbescherming hoort een goede voorbereiding. Laat je huid langzaam aan de zon wennen. Hiermee voorkom je dat de huid verbrandt. Maar het is ook een levenslange investering. Een huid die één keer flink is verbrand, blijft namelijk levenslang extra gevoelig voor de zon.

aanbiedingen-zonnebrandcreme-aftersun-2-halen-1-betalen1

Gebruik zonnebrandmiddelen 
Zonnebrandmiddelen zijn speciaal gemaakt om zonnebrand te voorkomen. Ze bevatten UV-filters, waardoor minder UV-straling de huid bereikt. Een middel dat alle UV-straling filtert, bestaat echter niet. Zonnebrandcrème is bedoeld om verbranding te voorkomen, niet om de tijd in de zon te verlengen.

Zelfs zonnebrandmiddelen die uiterst doeltreffend zijn en tegen zowel UV-A(Aging)-straling als UV-B(Burning)-straling beschermen, kunnen geen volledige bescherming bieden. Een zonnebrandmiddel moet dan ook gezien worden als een aanvullende maatregel, naast het dragen van beschermende kleding en het opzoeken van de schaduw tussen 12.00-15.000 uur.

Natuurlijke bescherming
Een ander – natuurlijk – beschermingsmechanisme is de vorming van melanine onder invloed van de zon. Melanine is het pigment dat huid, haar en ogen hun kleur geeft. Door bruin te worden, beschermt de huid zichzelf als het ware.

Kleine kinderen vormen bijna geen melanine, waardoor er te weinig pigment ontstaat om voldoende bescherming te bieden. Daarom is het belangrijk kleine kinderen goed in te smeren.

Te veel UV-straling op jonge leeftijd kan leiden tot een grotere kans op huidkanker. Onderzoek heeft zelfs uitgewezen dat wie in zijn kindertijd meer dan drie keer flink verbrand is, later vijfmaal meer kans heeft op huidkanker.

Beschermingsfactor  factor 15
De beschermingsfactor van een zonnebrandmiddel wordt aangegeven met SPF (Sun Protection Factor). De SPF moet zorgvuldig worden gekozen en is afhankelijk van je huidtype. De factor ofwel beschermingsfactor geeft aan hoeveel UV-straling een bepaalde zonnebrandcrème tegenhoudt.

  • Iemand met huidtype 2 (lichte huid; verbrandt vrij snel; bruint langzaam) verbrandt in de middagzon na ongeveer 20 minuten. Elke factor-eenheid verlengt deze tijd met 100%. Wanneer bovenstaande persoon dus een zonnebrandcrème gebruikt met factor 12, dan treedt de verbranding op na plusminus 12 (= factor) x 20 (= minuten), dus pas na 4 uur.

Het is overigens een fabeltje dat een hogere factor het bruin worden vertraagt. Een crème met een hogere factor voorkomt roodheid en verbranding, maar gaat het bruin worden niet tegen.

Huidtypes en SPF

  • Huidtype I: zeer lichte huid. Mensen met dit huidtype worden maar weinig of helemaal niet bruin en verbranden zeer snel. Aanbevolen SPF 25-30.
  • Huidtype II: lichte huid. Iemand met dit huidtype zal snel verbranden en maar langzaam bruinen. Aanbevolen SPF 15-25.
  • Huidtype III: licht getinte huid. Deze mensen verbranden niet zo snel en worden gemakkelijk bruin. Aanbevolen SPF 10-15.
  • Huidtype IV: getinte huid. Iemand met dit huidtype bruint snel en verbrandt vrijwel nooit. Aanbevolen SPF 5-10.

Royaal en regelmatig smeren  sun
Om de bescherming te krijgen die de zonnebrandcrème belooft te geven, moet de crème vrij dik op de huid worden aangebracht. Een ‘handvol’ voor elke smeerbeurt is niet overdreven. Zuinig smeren geeft een veel lagere beschermingsfactor dan op de verpakking vermeld staat.

Smeer je half uur van te voren in, herhaal dit regelmatig (om de 3 uur). Door zwemmen en zweten slijt de zonnebrandcrème. Smeer je ook in als je het water ingaat, een deel van de UV-straling wordt weerkaatst door water. Breng de zonnebrandcrème een half uur van de voren aan.

Tien gouden regels voor het zonnen
In 1995 hebben vooraanstaande Nederlandse huidspecialisten en wetenschappers samen met de zonnebranche, de Nederlandse Kankerbestrijding/KWF en vele andere deskundigen tien richtlijnen opgesteld:

Geniet van de zon, maar denk aan je huid.zon1-150x150

  • Laat de huid voorzichtig wennen aan de zon en voorkom zonnebrand.
  • Zoek tussen 12.00-15.00 uur de schaduw op.
  • Draag in de volle zon bij voorkeur een petje of een zonnehoed en kleding.
  • Ga je lang de zon in? Smeer onbedekte huid dan goed in met een zonnebrandcrème.
  • Vraag bij de drogist of apotheek of uw huidtherapeut informatie over de juiste beschermingsfactor.
  • Volg gebruiksinstructies van zonneapparatuur nauwkeurig op.
  • Vraag in een zonnestudio om persoonlijk advies.
  • Ga uit de zon en zeker niet onder de zonnebank als je huid vreemd reageert met bijvoorbeeld uitslag, jeuk of snelle verbranding.
  • Raadpleeg zo nodig een arts.
  • Bij sommige huidaandoeningen helpt UV-straling, bij andere juist niet.
  • Vraag advies aan een huidarts.

Hoe gevoelig is jouw huid voor zonnebrand? Doe de test op:

http://www.kwf.nl/preventie/Zon-verstandig/Pages/Huidtypetest.aspx